Celem pracy nad tym pierwszym fragmentem jest:
opanowanie zdania po zdaniu wg następnego schematu pracy:
1) Przeglądam zdanie, sprawdzam, czy nad każdym z wyrazów jest akcent?
Jeśli akcentu nie ma, to oznacza, że ten wyraz należy przy czytaniu "połączyć" z wyrazem następnym, akcentowanym.
2) Zabieram się za pierwszy wyraz. Czytam samogłoski, pilnuję akcentu, wspomagam czytanie rytmicznie (pukaniem po stole)
3) Czytam spółgłoski. Czytam wszystkie litery po kolei. Składam sylaby, wyraźnie przeciągam w nich samogłoski, podkreślam akcent, stale wspomagam rytmicznie.
Czytam kilka razy, dzieląc wyraz na sylaby. Najpierw czytam bardzo wolno, potem szybciej, w miarę opanowania sylab.
4) Jeśli w ten sposób przeczytałam już wszystkie wyrazy w zdaniu (każdy z osobna), zaczynam je łączyć. Ale najpierw po 2-3 ze sobą, dopiero później - czytam całe zdanie. Nieprzerwanie wspomagam rytmicznie.
5) Teraz poszukam w słowniku wyrazów, których znaczenia nie znam, tłumaczenia wpiszę w zeszycie.
6) Poznałam wszystkie wyrazy. Więc czytam zdanie ponownie. (Mogę czytać dzieląc na sylaby, byleby czytać rytmicznie.) Sprawdzam, czy podczas, gdy wymawiam wyraz, kojarzę jego znaczenie.
7) Przechodzę do następnego zdania.
Czasowniki /Глаголы
жила - ЖИТЬ; была - БЫТЬ; любила - ЛЮБИТЬ; подарила - ПОДАРИТЬ; ходила - ХОДИТЬ;
говорили - ГОВОРИТЬ; идёт - ИДТИ; испекла - ИСПЕЧЬ; сказала - СКАЗАТЬ;
сходи - СХОДИТЬ; снеси - НЕСТИ; узнай - УЗНАТЬ; собралась - СОБРАТЬСЯ;
пошла - ПОЙТИ
Rzeczowniki/Существительные
памяти - ПАМЯТЬ; дню - ДЕНЬ; рождения - РОЖДЕНИЕ; внучки - ВНУЧКА;
шапочку - ШАПОЧКА; дочке - ДОЧКА; бабушке - БАБУШКА; масла - МАСЛО; лесом - ЛЕС
Przymiotniki/Прилагательные
красную - КРАСНЫЙ; здорова - ЗДОРОВЫЙ
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz