Nad drugim fragmentem bajki o Czerwonym Kapturku pracujemy w ten sam sposób:
opanowanie zdania po zdaniu wg znanego schematu pracy:
1) Przeglądam zdanie, sprawdzam, czy nad każdym z wyrazów jest akcent?
Jeśli akcentu nie ma, to oznacza, że ten wyraz należy przy czytaniu "połączyć" z wyrazem następnym, akcentowanym.
2) Zabieram się za pierwszy wyraz. Czytam samogłoski, pilnuję akcentu, wspomagam czytanie rytmicznie (pukaniem po stole)
3) Czytam spółgłoski. Czytam wszystkie litery po kolei. Składam sylaby, wyraźnie przeciągam w nich samogłoski, podkreślam akcent, stale wspomagam rytmicznie.
Czytam kilka razy, dzieląc wyraz na sylaby. Najpierw czytam bardzo wolno, potem szybciej, w miarę opanowania sylab.
4) Jeśli w ten sposób przeczytałam już wszystkie wyrazy w zdaniu (każdy z osobna), zaczynam je łączyć. Ale najpierw po 2-3 ze sobą, dopiero później - czytam całe zdanie. Nieprzerwanie wspomagam rytmicznie.
5) Teraz poszukam w słowniku wyrazów, których znaczenia nie znam, tłumaczenia wpiszę w zeszycie.
6) Poznałam wszystkie wyrazy. Więc czytam zdanie ponownie. (Mogę czytać dzieląc na sylaby, byleby czytać rytmicznie.) Sprawdzam, czy podczas, gdy wymawiam wyraz, kojarzę jego znaczenie.
7) Przechodzę do następnego zdania.
Podpowiedzi do pracy ze słownikiem:
Глаголы\Czasowniki:
спрашивает - СПРАШИВАТЬ; несу - НЕСТИ; отвечает - ОТВЕЧАТЬ; хочу - ХОТЕТЬ;
ступай - СТУПАТЬ; посмотрим - ПОСМОТРЕТЬ; сказал - СКАЗАТЬ; побежал - ПОБЕЖАТЬ; шла - ИДТИ; останавливалась - ОСТАНАВЛИВАТЬСЯ; рвала - РВАТЬ; собирала - СОБИРАТЬ; успела - УСПЕТЬ.
Существительные\Rzeczowniki:
масла - МАСЛО; в деревне - ДЕРЕВНЯ; мельницей - МЕЛЬНИЦА; с края - КРАЙ; по дорожке - ДОРОЖКА; по дороге - ДОРОГА; по пути - ПУТЬ; букеты - БУКЕТ.
Прилагательные\Przymiotniki:
по самой - САМАЯ; по короткой - КОРОТКАЯ; по длинной - ДЛИННАЯ.
opanowanie zdania po zdaniu wg znanego schematu pracy:
1) Przeglądam zdanie, sprawdzam, czy nad każdym z wyrazów jest akcent?
Jeśli akcentu nie ma, to oznacza, że ten wyraz należy przy czytaniu "połączyć" z wyrazem następnym, akcentowanym.
2) Zabieram się za pierwszy wyraz. Czytam samogłoski, pilnuję akcentu, wspomagam czytanie rytmicznie (pukaniem po stole)
3) Czytam spółgłoski. Czytam wszystkie litery po kolei. Składam sylaby, wyraźnie przeciągam w nich samogłoski, podkreślam akcent, stale wspomagam rytmicznie.
Czytam kilka razy, dzieląc wyraz na sylaby. Najpierw czytam bardzo wolno, potem szybciej, w miarę opanowania sylab.
4) Jeśli w ten sposób przeczytałam już wszystkie wyrazy w zdaniu (każdy z osobna), zaczynam je łączyć. Ale najpierw po 2-3 ze sobą, dopiero później - czytam całe zdanie. Nieprzerwanie wspomagam rytmicznie.
5) Teraz poszukam w słowniku wyrazów, których znaczenia nie znam, tłumaczenia wpiszę w zeszycie.
6) Poznałam wszystkie wyrazy. Więc czytam zdanie ponownie. (Mogę czytać dzieląc na sylaby, byleby czytać rytmicznie.) Sprawdzam, czy podczas, gdy wymawiam wyraz, kojarzę jego znaczenie.
7) Przechodzę do następnego zdania.
Podpowiedzi do pracy ze słownikiem:
Глаголы\Czasowniki:
спрашивает - СПРАШИВАТЬ; несу - НЕСТИ; отвечает - ОТВЕЧАТЬ; хочу - ХОТЕТЬ;
ступай - СТУПАТЬ; посмотрим - ПОСМОТРЕТЬ; сказал - СКАЗАТЬ; побежал - ПОБЕЖАТЬ; шла - ИДТИ; останавливалась - ОСТАНАВЛИВАТЬСЯ; рвала - РВАТЬ; собирала - СОБИРАТЬ; успела - УСПЕТЬ.
Существительные\Rzeczowniki:
масла - МАСЛО; в деревне - ДЕРЕВНЯ; мельницей - МЕЛЬНИЦА; с края - КРАЙ; по дорожке - ДОРОЖКА; по дороге - ДОРОГА; по пути - ПУТЬ; букеты - БУКЕТ.
Прилагательные\Przymiotniki:
по самой - САМАЯ; по короткой - КОРОТКАЯ; по длинной - ДЛИННАЯ.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz